10 důvodů proč nebudu investovat do vašeho Start-Upu

Slyšeli jste Paretovo pravidlo aplikované na životnost firem? Osm z deseti firem zanikne do 10 let od jejich založení. V prvních pěti letech jich zanikne více než polovina. Přitom doba, kdy můžete čekat, že se Vám vstupní investice vrátí je často až ke konci první „pětiletky“ a zajímavé výnosy můžete typicky čekat až v dalších letech.

V průběhu mojí kariéry jsem se setkal se stovkami investorů, proto se s Vámi mohu podělit o zkušenosti nejen z oblasti přímého financování firem.

Nezáleží v jaké fázi je Váš start-up, pravděpodobně bude potřebovat finanční injekci. Pro úsporu času vašeho, ale i času Vašich investorů uvádím 10 důvodů, proč investor zrovna do Vašeho start-up projektu investovat nebude.

1.       Chybí důkaz potenciálního úspěchu

Neexistuje důkaz, že je o Váš start-up zájem. Prodali jste už něco? Měli jste úspěšnou kampaň na Kickstarter.com? Už jste někdy úspěšně spustili start-up? Pokud projdete těmito  testy, prokazujete, že máte, co je třeba, abyste mohli Váš start-up úspěšně realizovat.

2.       Nevzbuzujete důvěru

Řádní investoři vždy „špehuji“ společnost, do které investují.  Vlastně je to typicky investice do týmu lidí. Můžete tedy přijít s naprosto fantastickým produktem, ale pokud nezaujmete Vy osobně, zapomeňte na to, že budu investovat zrovna do Vašeho projektu.

Pokud nemohu věřit Vašemu charakteru, úsudku nebo vůdčím schopnostem, neztrácejme spolu čas.

3.       Tajíte přede mnou věci

Držíte mě dál od detailních informací. Nežádám, abyste mi odhalili každé tajemství Vašeho projektu, ale pokud mám investovat do Vaší společnosti, musím alespoň vědět, na čem stavíte.

Investoři chtějí o Vašem start-up projektu vědět všechno. Ale nebojte se, že Vám Váš nápad ukradnou. Většina z nich na to nemá čas. A pokud budete jednat s venture kapitálovými a andělskými firmami, budou Vaše záruky ještě vyšší.

4.       Vaše společnost není na trhu první nebo není unikátní

Většina investorů nebude investovat peníze do start-up projektu, který nepřináší něco nového nebo staví na jiném byznys modelu. Musíte mít něco jiného nebo unikátního oproti konkurenci.

5.       Nemáte byznys plán

Nedokážete říci, jak a kde očekáváte Váš projekt v průběhu příštích let i když je vidět zájem o Váš produkt. To je, proč vytvoření byznys plánu je tak důležitou částí skládačky. Pokud Váš byznys plán nenadchne, těžko můžete očekávat od investora peníze.

6.       Nemáte marketingovou strategii

Vaše společnost je připravena začít prodávat Váš produkt, ale chybí Vám plán jak pořádně nastartujete prodeje a jak získáte konkurenční výhodu? Většina investorů Váš projekt rozcupuje během několika sekund. Máte nastavené marketingové cíle? Jak budete propagovat svůj produkt? Na tyto otázky musíte znát odpověď, než zaklepete investorovi na dveře.

7.       Nerozumíte odvětví

Jako podnikatel se zdá, že nerozumíte odvětví, ve kterém se chcete pohybovat. Pokud máte zkušenosti v dané oblasti, investor tak bude vědět, že máte odpovídající znalosti o potenciálních zákaznících a máte ponětí jak zlepšit dané odvětví.

8.       Dlouho odkládáte spuštění produktu

Vaše společnost postupuje příliš pomalu. Ať už to je tím že Vám chybí sebevědomí nebo jste perfekcionista, čím déle Vám trvá vypustit Váš produkt, tím déle trvat než investor uvidí výnosy. Pamatujte si, že není nic špatného na tom, vypustit verzi 1.0 a dle zkušeností udělat potřebné změny.

9.       Váš projekt je příliš drahý

Možná si myslíte, že má Váš start-up hodnotu $ 100.000.000, ale podle investora bude mít hodnotu tak 1/10. Vymyslet optimální hodnotu Vašeho start-up projektu může být výzva. Hodnota by měla odpovídat minulým úspěchům a potenciálu Vašeho projektu. Pokud se investorovi bude zdát, že je Váš start-up příliš drahý, nejspíš se poohlédne někde jinde.

10.   Nemáte další investory

Není vidět důkaz, že by kdokoli jiný zainvestoval byť pár desítek tisíc korun. Pokud investor vroucně nevěří ve Váš start-up projekt, bude potřebovat vidět zájem dalších investorů. Přítomnost dalších investorů dodává pocit, že investor není jediný kdo Vašemu projektu věří a že i další lidé podporují Vaši vizi. 

 

Tak jak Váš projekt dopadl? Zaujali byste Vašeho investora?

Přeji Vám ať Váš start-up najde své místo na trhu a pomůže vývoji naší společnosti.

 

Chcete být infomování hned jak vyjde další článek na mém blogu?

Nebo zdarma získat chystaný ebook - Jak úspěšně investovat do startupu.

Registrovat se můžete ZDE.